Sunday 8 May 2011

حوار مع صديقى حسام

بعد نشرى للمقال تحت عنوان "الحزب ده بيبيع إيه؟" على صفحتى الخاصة على موقع Facebook، تلقيت تعليقا من صديق لى يدعى حسام حسن. بعد عدة ردود متبادلة، رأيت أن الحوار يستحق المشاركة معكم.

حسام:
السلام عليكم يا دكتور
هو انا عشان اشتغل و افيد بلدي لازم انضم لحزب او جماعة؟؟؟
انا شايف ان الانضمام لحزب هيقيد افكاري وطموحاتي بافكار الحزب وطموحاته
طبعا قصدي اي حزب او اي جماعة
ما انا افضل لوحدي ولما تجيلي فكرة اروح اعرضها
ولا هيا مش هتتقبل الا وانا موجود في حزب؟

محمد:
إنضمامك لحزب يعنى أنك ستشارك فى مناقشات حول افكارك و أفكار الآخرين ... يعنى ممكن أن ترى العالم بعيون الآخرين .... يعنى ستتمكن من الرؤية بشكل أوضح .... تفكيرك منفردا معناه أن ترى العالم بعيونك أنت فقط و لا تتيح لعقلك الفرصة فى التفكير بشكل مختلف

حسام:
بس حضرتك انضمامي لحزب معين معناه ولائي ليه والزامي اني اختار افكاره وطبعا تأييد رؤسائه
وصراحة انا شايف ان ده في تقييد لرأيي
ولا انا فاهم غلط؟؟

محمد:
غلط! إنضمامك لحزب معناه إن رأيك متفق مع رأى الحزب فى أغلب المواضيع و إن رأيك سيستمع له من الآخرين و تأخذ فرصة الإستماع لرأى الآخرين ... إنضمامك لحزب لا يعنى إيمانك بمبادئه كإيمانك بدينك و إنما يعنى إنك متفق معه معظم الوقت

حسام:
بس انا اعتقد ان افكار الحزب الوطنية سرعان ما تتحول الي افكار الوصول للحكم مثلا(او السبيل لتطبيق افكار الحزب)
زده بينشأ عنه اشتعال الصراعات بين الاحزاب وبعضها
وتفنن كل حزب في ابراز مساويء باقي الاحزاب واقصائها عن ساحته
وده في حد ذاته تناقضا في اراء الاحزاب جميعها

محمد:
كى ينفذ الحزب برنامجه يجب أن يسعى للسلطه! هذا هو سبب وجود الحزب أساسا ... و لكن هل هذا صراع من أجل السلطة أم منافسة من أجل مصلحة الوطن؟ الحزب الذى يحول الموضوع إلى صراع لا يستحق أن يحصل على السلطة، أما الحزب الذى يقنع الشعب بأنه الأقدر على تحقيق المصالح فله الحق فى الحكم إلى أن يتضح أنه ليس الأفضل ... هذه هى الديموقراطية

حسام:
 فعلا يا دكتور اتفق مع حضريك بشده في معني الديموقراطية هذا
بس هم مش معني ان الحزب عايز ينفذ رأيه بس انه عايز يتفرد بالرأي لنفسه؟؟
المشكلة بالنسبة ليا يا دكتور مش معارضه وخلاص او عدم اقتناع بأفكار الاحزاب
انا مقتنع جدا برأي وافكار احزاب كتير
وممكن في النتخاب اختار اي حزب انا مقتنع انه الاصلح
بس المشكلة الحقيقية اني انضم لحزب
واكتشف انه بيسعي للسلطة وليس لمصلحة الوطن
يعني انا شايف اننا كلنا نبقي حزب واحد
نكون لينا لجنة عليا مثلا من الخبراء لمناقشة الافكار اللي تعرضها الاحزاب المختلفة واللي مش احزاب برضه
واعتقد ان ده صعب يحصل عشان ده نظام بلد
بس في رأي الشخصي ان وجود احزاب متنافسه صورة ديمقراطية رائعة
يشوهها مصالح الاحزاب الخاصة

محمد:
الحزب الذى يريد أن ينفرد عن طريق صناديق الأقتراع، يبقى من حقه! الى عاوز ده عن طريق تشويه الآخرين و تخوينهم و محاولة تدميرهم لا يستحق أن يكون مصريا!!!
أما أن تنضم لحزب ثم تكتشف أنه لا يتواءم مع آرائك، فيجب أن تستقيل منه فورا ... الإنضمام لحزب لا يعنى أنك متوافق معه للأبد ، ده موش جواز :)

حسام:
صح يا دكتور اتمني ذلك
مع ان من معظم التجارب السابقة الصراع بيتحول بين الاحزاب الي صراع لا اخلاقي
   
____________________________________

 آراؤكم سيكون لها بالغ الفائدة للجميع     

No comments:

Post a Comment